de natte en de nog nattere jungle

21 september 2011 - Pulau Perhentian, Maleisië

jaja dat krijg je er van, als het veel te leuk is en er geen internet in de buurt te ontvangen: geen tijd en geen mogelijkheid op updates te spammen. gelukkig hebben we nu ff rust tussen twee duikjes op de zonnige bountystranden van de perhentian islands.

maar eerst even terug naar waar we de vorige keer gestopt waren, namelijk Kuala Lumpur en onze plannen richting de Taman Negara. vanuit KL zijn we met de bus naar Jerantut en vervolgens kuala tembeling gereisd. daar zijn we op een grote houten kano met buitenboordmotor gestapt en in 3 uur, dwars door de jungle, naar Kuala Tahan gebracht. Kuala Tahan is een klein gehucht aan de rand van Taman Negara nationaal park. het bestaat uit een paar huizen, een paar hostels en een tiental drijvende restaurantjes. voor 1 ringgit per persoon wordt je vanaf Kuala Tahan met een bootje over de rivier gebracht naar het park zelf.

in het park hebben we onder andere met een prive gids een trekking van twee dagen gedaan en 's nachts in grot midden in de jungle geslapen. ongeveer twee uur voor we in de grot waren kwamen we achter de oorsprong van de naam regenwoud: we kregen de ergste plensbui ooit op ons hoofd en in no time waren de paden (stelden al weinig voor) veranderd in rivieren. na de nodige waadpartijen toch veilig maar dooooooornat de grot gehaald. daar best lekker geslapen met op de achtergrond de nodige junglegeluiden.  de volgende dag werden we aangevallen door een leger bloedzuigers, van klein tot groot, maar met behulp van onze gamashen de meeste aanvallen (niet alle)kunnen afweren.

na vier dagen jungle hebben we onze tassen gepakt en met de bus richting Kuala Besut gereisd. hier zijn we vanuit de haven met boot richting perhentians gevaren. dit betekende drie kwartier lang met 50km/h over het water stuiteren in een speedboot totdat al onze ingewanden een nieuw plekje hadden gevonden. prima attractie dus!

we zijn nu al weer twee dagen op palau perhentian kecil, het kleine eiland en het is hier prima toeven. zonnetje, 35 graden en zeewater rond de 30 graden (27 graden op 10m diepte). verder een spierwit strand, grote palmbomen en grote varanen die hier rondlopen zoals in nederland je af en toe een kat ziet lopen in de gemiddelde woonwijk. sfeertje is ook prima, lekker relaxt veel jonge mensen, vooral europeanen die ook aan het rondtrekken zijn.

vanochtend een heerlijke duik gemaakt in de nog nattere jungle: de koraal riffen rond de perhentians. onze eerste duikstek was bij "the temple of the sea" een duikplek met veel soorten koraal en veel vis. 3 weken geleden is hier nog een walvishaai gespot, maar wij hadden helaas niet zoveel geluk... wel heel veel vis in heel veel soorten, waaronder een paar bamboo-sharks en groooote papagaaivissen. vanmiddag nog een relaxduikje bij D'Lagoon waar we als het goed is ook een onderwater manicure gaan krijgen bij een poetsstarion.

tot slot hebben we hier natuurlijk ook het enthousiasme opgewekt voor het nodige beachvolleybal. gisteravond al met een paar italianen en slowaken gespeeld eens kijken wat het vanavond voor interland wordt...

1. Bregt:
    21 september 2011
    Heee!

weer een top verhaal luitjes! Jungle, speedbootjes, duiken klinkt allemaal super :-D (ok, ok jullie weten mijn afkeer van volleybal dus daar hou ik mn mond over.. ;-))
    Koen: kon je nog een beetje duiken knakker? Introotje gedaan?
    Heeeeel veel plezier daar! Geniet ervan (lukt jullie aardig volgens mij)!
    Cheers, Bregt
  2. Hannie en Frans:
    22 september 2011
    Jullie weten het wel weer beeldend op te schrijven ;>)
    Zo kunnen we ook een beetje mee genieten, want dat doen jullie zeker. We kunnen nu al niet wachten op de mooie plaatjes die jullie schieten.
    liefs, Hannie en Frans
  3. Annelies:
    24 september 2011
    Op internet zijn er veel filmpjes over palau perhentian kecil te zien, Zelfs van de stuiterende boot dus we kunnen ons wel een beetje voorstellen hoe het daar is. Heel veel plezier nog verder en wees voorzichtig.
    Veel liefs van ons allemaal.
    Annelies
  4. Maryse van 't Klooster:
    25 september 2011
    Whaa, wat een jaloersmakende verhalen! Zo te horen vermaken jullie je daar wel, ik had niets anders verwacht! Maar....waar blijven de nog jaloersmakendere foto's ?! ;)

Veel plezier op de rest van jullie avonturen! Keep us posted ;).

Liefs Maryse
  5. Ingmar:
    13 oktober 2011
    Pfff 35 graden... Haha! Lekker!!