eat, sleep, dive perhentian

26 september 2011 - Labuanbajo, Indonesië

na wat problemen met het internet hier een volgende poging ( en hopelijk de laatste) om een berichtje te plaatsen. het laatste verhaal eindigde na onze eerste duik op de perhentians. ondertussen zijn we weer veilig op het vaste land aangekomen en naar indinesie gevlogen. we zijn gisteren naar bali gevlogen en hebben vanmorgen het vliegtuig naar flores genomen en zitten nu heerlijk op het terras voor ons hutje in labuanbajo met en bintang biertje en een bananensapje.

maar nu nog even over de perhentians....

we hebben zes heerlijke duikjes gemaakt in het warme water, waarvan eenje savonds in het donker. heel veele coole visjes geziem zoals boxfish, barracudas, spanish mackerels, clowns fish, bamboosharks, coral cat sharks, trevalleys, badfish, angelfish, lion fish, needlefish, enorme moray eels, bue spooted stingray en met als hoogtepunt de banded seasnake en een grote schildpad met twee sharksuckers op zijn schild. awesome dude...!

weer terug op het vaste land van maleisie was het wel weer even wennen aan de gewoontes daar. we zijn in een streng gelovig moslimland, dus geen korte broeken en blote schouders voor de dames en geen contact tussen mannen en vrouwen in het openbaar. vooral dat laatste is toch moeilijker dan het lijkt! uit eten bij de plaatselijke kippengriller was ook een hele ervaring. we bestellen een gegrilde halve kip met rijst en soep en krijgen daar een lepel en een vork  bij. de lepel voor de soep en de vork voor de toeristen? de malay zelf eten alles met hun rechter hand. het vlees mag echter niet worden afgekloven of afgebeten, maar moet op het bord, dus met de rechter hand, in stukken worden gescheurd en in de mond worden gestopt. toch lastig met een hand en dan zijn wij gelukkig nog rechtshandig!

de volgende dag via kuala lumpur naar bali gevlogen om de volgende ochtend een vlucht naar flores te nemen. de bedoeling is om een weekje flores/komodo te doen, daarna nog een weekje lombok en de resterende tijd op bali door te brengen.

vanmiddag hebben we een rondje gelopen door het plaatsje hier. dit de uitvalsbasis voor mooie duikjes en tripjes naar komodo national park. meteen oo zoek gegaan naar een duikschool om een liveaboard mee te doen, en een leuke gevonden! we vertrekken overmorgen voor een drie daagse reis met drie duiken per dag en twee nachten slapen op de boot! we zijn heel benieuwd hoe dit is en ook naar het duiken! het schijnt hier ( volgens de canadese divemaster die ook op de perhentians heeft gewerkt) nog mooier te zijn dan daar, met veel kans op mantas..dus we kijken er naar uit!

wat ons opvat in indonesie is dat de mensen hier onwijs nieuwsgierig zijn. de kinderen en jongeren op straat willen allemaal hun engels oefenen en vragen je hoe je heet en waar je vandaan komt. volgens de lonelyplanet doen de vbolwassenen dit ok tot op het brutale toe, maar dat hebben we nog niet gemerkt....misschien komt dat nog. al met al vermaken we ons prima hier en we houden jullie op de hoogte.

liefs van ons!.

p.s: we typen deze verhaaltjes vanaf koen zijn tablet computer, dus fotos erop zetten is niet mogelijk, dus die houden jullie natuurlijk nog tegoed. wees maar niet bang, er worden er genoeg gemaakt.

1. Jans:
    26 september 2011
    Lieve broer en Dag!

Wat een mooie verhalen, het klinkt alsof jullie het onwijs naar je zin hebben. Heb net de vakantiefoto's van JW en Bianca gezien, zij zijn ook in die buurt geweest, dus ik kan me een voorstelling maken van wat jullie meemaken. Helemaal geweldig! Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal, hopelijk met een spotting van een mantaray!

Heel veel liefs!
  2. Hannie en Frans:
    26 september 2011
    Lieve Lieverds,

Wat een geweldige ervaringen! Jullie gaan me toch niet vertellen dat de Indonesiers nieuwsgieriger zijn dan jullie? Maar die foto's........ik geloof er niets van tot ik ze zie ;-)). Ben ook benieuwd naar jullie toekomstige komodo-ervaringen, maar vergeet de stok niet! Dank voor jullie lieve SMS-jes en de updates, zo genieten we alvast een beetje mee. Dikke K+K en blijven genieten hoor! Hannie.