eat, sleep, dive komodo

1 oktober 2011 - Labuanbajo, Indonesië

Zoals eerder beschreven zijn we op duiksafari geweest, hierbij een kort (ahum) verslagje.

Om 8 uur, na een relaxt ontbijtje met de onvermijdelijke banana pancake melden we ons bij de duikschool in labuan bajo op flores, aan de rand van komodo national park. Samen met een spaanse familie delen we een boot voor een drie daagse live aboard. Twee divemasters en 5 crew members completere de gezellige drukte aan boord. Vooertaal in engels met het nodige spaans en malay/indonesisch er door heen.

Eerste duik check duik

Relaxt duikje om te wennen aan de enorme aantallen vissen rond komodo. Prachtige riffen veel zicht en de eerste duik meteen prijs: eerst een flinke white tip reefshark en vervolgens een mooie schildpad. Zicht rond de 25 meter

Tweede duik lekker drift duikje met veel grote vis en veel rif spul

Eerst een paar grote devil rays en vervolgens de eerste manta! Zwom relaxt langs met een giant trevalley als buddy. Daarnaast ongeveer 5 schildpadden waarvan een de safety stop tot een relaxte-schildpad-kijken stop maakte.

Duik 3 was op de zeer befaamde locatie the cauldron. Een plek waar de getijden stromen zich tussen twee kleine eilandjes door persen. En de bodem een nogal grillig verloop heeft met als hoogte punt de ketel van 22 meter diep waar de stroming doorheen giert. Na een relaxte start driftend op de toch behoorlijke stoming kwam de cauldron in zicht. Vanwege het goede zicht zagen we nog net een grote white tip ref shark aan de andere kant van de cauldron en met de hele groep gingen we er achteraan. Na een paar vinslagen kregen we met de echte stroming te maken en in no time vlogen we door de cauldron op naar de rand aan de andere kant. Daar knalt de stroming van 22 naar 15 meter en spuugt ons met een noodgang de ketel uit. Een halve poging om de rotsen te grijpen eindigt na3 seconden in een verhoeide arm en daar vliegen we weer verder. Na ongeveer 100 meter achtbaan neemt de stromig af en zwemmen we haaks op de stroom terug naar de geplande uitstaphalte. Onderweg in de harde stroom nog snel even een manta gespot de zonder moeite tegen de stroming in lag te peddelen. Respect voor die opgevoerde rog. De safety stop wordt opgevolijkt door een paar grote (1,5 meter) groupers en wederom wat schildpadden naast de hawks-bill schildpadden die we tot nog toe hebben gezien, zie we nu ook de eerste green turtle.

Na het duiken wordt de boot geanked bij en van de kleine eilandjes en omgebouwd tot eetzaal en vervolgens slaapzaal. Wij liggen heerlijk naast elkaar in het gangboord en horen het klotsen van de golfjes tegen de boeg. Dat wordt lekker zzlapenzzzzzzzzzzzz....

Dag twee:

Niets is lekerder wakkerworden dan om 0645 uur te horen: get up, suit up, we dive in 30 minutes! Oftewel wakker worden, kopje koffie en PLONS naar 27 meter voor het nodige bellenblazen en visjes koekeloeren. Ontbijten komt later wel. Crystal rock bracht ons kristal helder water, de nodige whte tip reef sharks en vooral veel giant trevalleys die we konden zien door duizenden fusileersfish aan de kant de duwen. lekkerlijk omringd door duizenden vissen was het heerlijk wakker worden.

Na een heerlijk onbijtje met verse bananen, watermeloen, pannenkoekjes en knoflook toast (jep) was het tijd voor duik twee: castle rock. Een fantastische kopie van duik 1 maar nu ook nog de nodige grote groupers en napoleonvissen en als klap op de vuurpijl twee eaglerays tot op 50 cm afstand!

Duik drie vond plaats op een duikplek met de veel betekende naam manta point. Maar helaas, vandaag waren ze niet thuis... wel een leuk driftduikje met de nodige vis en af en toe een haaitje. Na de duik toch een beetje teleurgesteld het water uit, maar achteraf gezien zou je me zo'n duik overal ter wereld blij zijn. De andere duiken hier waren tot nog toe echter zooo overweldigend mooi dat ik bang ben dat we nu echt te veel verwend zijn. De hollandse prutsloten lijken zo ver weg...

Na de lunch en een heerlijke siesta in de warme middagzon (zelfs de hitte begint te wennen, 35 graden valt best mee...) was het tijd voor duik 4. Een spectaculaire driftduik lang een rif waarbij we op 20 meter diepte met zo'n 15 km/h langs de bodem werden gesleurd. Na 15 minuten in de achtbaan/wasmachine konden we de duik afmaken in de relatieve luwte van een rif. Voor de echte duiknerds: op dit rif hebben we de illustere mandarijnvisjes gespot! Echt super gaaf. Daarnaast de nodige heerlijk relaxte schildpadden bekeken waaronder weer een best wel grote green turtle. wederom hebben we ons verbaasd over hun relaxte zwemstijl, waamee ze moeiteloos tegen de harde stroming in komen.

Na de vier duikjes moe maar voldaan het laatste restje monkeyjuice (= lokale zoete likeur, voor dag goed te mixen met thee...) van de perhentians opgedronken. met vier duiken aan stikstof in het bloed wordt het vast weer heerlijk slapen en dromen van de draken die morgen op het programma staan.

Dag 3

Ook nu was het weer heerlijk opstaan met een duikje. Nu een duik op een onderwaterberg met weer veel grote vis. Al cruisend langs het rif kwamen we nog twee grote white tip reefsharks tegen die wilden uitslapen. Na een verveelde blik naar ons bellenblazers zwommen ze toch maar lui en moeiteloos tegen de nietaflatende stroming in weg.

Na een stevig ontbijt en een lekker uurtje knorren op het dek was het tijd voor een revanche. Onze locale gids kon het niet verkroppen dat we geen manta,s hadden gezien op manta point en had daar dan ook een extra duikje gepland. En inderdaad wraak is zoet en 5 manta's en 60 minuten later kwamen we met een enorme smile weer boven. De foto's en filmpjes zijn spectaculair, maar die zien jullie wel als we weer terug zijn.

Onze tiende en laatste duik was een macro/muck duik, een rustige duikplek met wat minder zich maar errug veel errug mooie kleine beestjes: naaktslakken, garnaaltjes, pipefish, zelfs een heuse sepia en als bonus een warty frogfish die rustig over de bodem liep. Relaxt duikje en mooie afsluiting van de onderwatersafari.

Boven water hadden we echter nog iets om naar uit te kijken , een bezoekje aan de komodovaranen op Rinca. Hoewel het een beetje iets dierentuinigs heeft toch met veel respect naar deze opge oerde hagedissen gekeken. Twee gidsen met grote houten stokken waren mee voor onze veiligheid, want al zien ze er uit als lelijke schoothondjes, een stapje te dichtbij wordt ongeveer 2 toeristen per jaar fataal. Een gewaarschuwd mens etc.etc. toch maar de telezoomlens gebruikt...

Na 10 duiken in 3 dagen en met 13 man/vrouw op een redelijk klein bootje gestouwd te hebben gezeten werd het weer tijd om terug te gaan naar de meer bewoonde wereld van west-flores. Zeer moe maar erg voldaan kwamen we vrijdag avond weer in labuam bajo terug.

Vandaag hebben we vooral gebruikt om bij te komen en onze transfer naar lombok te regelen. De volgende update komt waarschijnlijk daar vandaan.

1. Hannie en Frans:
    2 oktober 2011
    Wij zijn alleen al bek-af van het lezen van jullie verhaal ;>), dus wij kunnen ons voorstellen dat jullie ook wel wat moe zijn.
    Wat moet dat mooi zijn zo tussen al die vissen te zwemmen.
    Blij dat je een goeie telelens hebt..;))
    dikke k+k
  2. Jans:
    4 oktober 2011
    Joepie! Manta's gespot! Zo cool! Ben heel benieuwd naar de foto's en filmpjes, dat moet echt magisch zijn als je daar zwemt. Rust lekker uit, dat jullie moeten genieten hoef ik niet te zeggen, zo te horen doen jullie dat volop! X
  3. Ingmar:
    13 oktober 2011
    Wauwwww, ik ben heel erg jaloers!
    En erg benieuwd naar de foto's!!
    Jeetje wat een mooi verhaal zeg!!
    Xxxx